Pembaca Setia

Wednesday, February 12, 2014

Kotor vs Peribadi Muslim = Cermin Diri Bagi Umat Islam



Assalamualaikum..
Sebentar tadi saya berkesempatan pergi ke tandas sebuah masjid.Amatlah mengecewakan hati saya apabila melihat kualiti tandasnya yang tidak memuaskan (macam familiar bukan?).

Apabila saya sebutkan tentang kualiti kebersihan tandas yang tidak memuaskan ini,bukanlah bermaksud tandas itu dipenuhi tahi yang berpeleseran di merata-rata tempat.Bukan begitu tuan-tuan,tolong kecilkan sedikit skop pemikiran anda.

Tetapi apa yang saya maksudkan ialah ia kurang memuaskan,Kerana sebagai sebuah rumah Allah yang terletak dalam sebuah negara Islam yang di anggap maju.Situasi seperti ini boleh diketegorikan sebagai sesuatu yang amat mengecewakan untuk dilihat kerana keadaan tandasnya yang sebegitu.

Maafkan saya kerana tidak mengambil gambar.Mungkin akan ada orang yang berkata "Biasalah tu bro.Lu jangan kusut sangat, isu tandas pun nak bising." Ya betul..tapi kita ingat yang suka pada kekotoran itu hanyalah syaitan. Jangan kita ambil mudah dan enteng perkara ini. . Masih ingat lagi pesan Rasulullah? “Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara perkara besar, maka berjaga jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara perkara kecil”
Tetapi,kita kena ingat.Kita orang Islam.Islam tidak mengajar umatnya bersifat pengotor.Islam mengajar umatnya menjadi seorang pembersih.Kerana seseorang yang pemalas dan pengotor itu,sebenarnya secara perlahan-lahan sifat buruknya itu bakal membentuk jiwa dan peribadinya.

Lagipun,kekotoran itu sifat syaitan.Itulah sebab mengapa Islam begitu menitikberatkan kebersihanJika kita lihat secara rambang di Malaysia.Tandas awamnya,Ya Allah.Begitu kotor.Apakah itu?Kita sibuk membuat kempen kebersihan dan sebagainya.Tetapi seakan tidak memberi kesan.Sebenarnya kesilapan ini berpunca dari rumah lagi.

Di masjid juga sama (tidak semua).Bayangkan,masjid tempat kita bersembahyang,rumah Allah,tetapi tergamak kita untuk tidak menjaga kebersihan ruangan tandasnya.

Hurm.Saya sudah membebel panjang.Harap anda faham apa yang ingin disampaikan tentang isu tandas ini.Cermin diri sendiri sebelum hendak emosi terhadap saya.

Assalamualaikum dan Selamat Beramal.