Wednesday, January 26, 2011

Ulama Saudi Larang Nada Dering Azan Dan Ayat Al-Quran


RIYADH, 29 Agustus - Ulama Arab Saudi melarang seruan azan dan bacaan ayat suci al-Quran dijadikan sebagai nada dering HP karena dianggap menjejas kesucian Islam.

Sheikh Saleh Al-Shamrani berkata perbuatan itu bersifat makruh apalagi jika deringan tersebut terjadi ketika pemiliknya berada dalam tandas atau di tempat hiburan seperti disko.

Ayat suci al-Quran amat tinggi nilainya dan tidak tepat direndahkan tahapnya sebagai nada dering HP. Paling rendah hukumnya adalah makruh,” katanya kepada akhbar Arab, Al-Sharqul Awsat, kelmarin.

Beliau, yang juga pensyarah Akademi Ilmiah Universiti Islam Raja Mohamed Saud, membuat ulasan itu kerana semakin ramai umat Islam menjadikan seruan azan dan bacaan ayat suci al-Quran untuk menggantikan irama muzik moden sebagai nada dering.

Sheikh Saleh berkata larangan menggunakan ayat suci al-Quran dan azan dibuat atas alasan ia memang tidak boleh digunakan berdasarkan banyak sebab, termasuk tempat.

“Contohnya seperti deringan ketika pemilik berada di tempat kotor seperti tandas atau tempat tidak sesuai seperti disko atau majlis apabila ketika itu orang ramai sedang ketawa,” tegasnya.

Apakah pendapat anda semua tentang perkara seperti ini??

6 comments:

  1. hurmmm...
    x berani komen sbb x arif pasal hal2 mcm ni..

    ReplyDelete
  2. hurm..SKY setuju jugak..sebab kadang2 kita terlupa yang HP tuh dibawa ke dalam tandas..=_=..tgh buang air kecil..tetbi berkumandang azan atau ayat -al-quran..kan xmanis tu..al-quran martabatnya tinggi..bukan sekadar dibaca..dan didngar..tapi diamalkn sekali..tapi jika hp tuh...hanya digunakan di dalam rumah..cthnya..sebagai ingatan sebelum tidur..tujuan yang baik..malam2 sebelum tiur boleh dengar..xape lah kot..wallahualam..=_=

    HANYA ORANG GILA YANG BERFACEBOOK???

    ReplyDelete
  3. nk komen lebey2 xboley sbb saye pown bab2 agama nie msh lemah lgi..tp statement yg last tuh saye stuju..btul jgk..kdg2 kite kt toilet,ttbe nada dering al-quran bbunyik..hmm..xelok tuh..

    ReplyDelete
  4. Salam..
    Habis tuh, kalo lagu maher zain tuh, cemana lak?

    oklah.. tukar lah kalo cenggini..

    ReplyDelete
  5. Salam semua... terima kasih krna sdi mbca dan memberikan komen disini.. moga kita dpt berfikir dan bertukar2 pendapat nanti... Insyaallah..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...