Sunday, April 09, 2017

MENGAPAKAH ISTERI ITU ANUGERAH ALLAH YANG PALING BERNILAI BUAT SUAMI?

Sumber:google

"Kalau isteri menyakiti hati suami, tandanya isteri derhaka pada suami. Tapi bagaimana jika suami sakiti hati isteri?"

Jawapan Ustaz :
"BERDOSA juga lah. Tetapi tidak ada istilah suami derhaka pada isteri, tapi suami akan ditandai Malaikat sebagai durhaka kepada Allah.SWT."

Hargailah serta sayangilah isteri anda wahai suami..
 
Kerana isteri, rezeki kamu bertambah.

Kerana isteri, maka lahirlah zuriat kamu.

Kerana isteri, makan, pakaian kamu dijaga.

Kerana isteri, tenang hati kamu.

Kerana isteri, lembut pemandangan mata kamu.

Kerana isteri adalah satu-satunya manusia yang boleh melihat cacat cela kamu yang tersembunyi dari pandangan mata kamu dan masih menerima kamu seadanya.

Janganlah sesekali menyakiti hati isteri, ingatlah setiap pengorbanan isteri, walaupun kecil dimata kamu dan tidak nampak dimata kamu baginya besar untuk dirinya.

Setiap peluh yang menitik, yang dikerja untuk keluarganya, setiap air mata yang menitis untuk anak-anak dan suaminya adalah salah satu tanda, dia isteri yang terbaik buat kamu.


 Sumber:google

Allah sudah menganugerahkan kepada kamu seorang insan yang bergelar isteri, terimalah isteri kamu seadanya. Jika tidak sempurna, kamu lengkapkan isteri kamu agar ia menjadi seorang yang sempurna dimata kamu.

Maka itu wahai yang bergelar suami.

Renungan sepintas lalu Mengapa WANITA sering menangis?? Jawab Allah :

Kerana WANITA itu unik. Aku ciptakan ia sebagai makhluk istimewa.

AKU kuatkan bahunya untuk menjaga anak-anaknya,

AKU lembutkan hatinya untuk memberi rasa aman,
 
AKU kuatkan rahimnya untuk menyimpan benih manusia,

AKU teguhkan peribadinya untuk terus berjuang saat yang lain menyerah,

AKU beri dia naluri untuk tetap menyayangi, walau dikhianati oleh kawan-kawan, walau disakiti oleh orang yang disayangi.

 Sumber:google

WANITA makhluk kuat. Tapi jika suatu saat dia menangis itu kerana AKU beri air mata untuk membasuh luka batin & memberi kekuatan baru.

WANITA sangatlah istimewa...

Kirimkan pada WANITA yang kamu sayangi...


Kirimkan juga pada lelaki agar mereka menghargai WANITA dan agar tahu bahwa WANITA itu ciptaan Allah yang teristimewa 


 Sumber:google


Wednesday, April 05, 2017

JANGAN SOMBONG DENGAN APA YANG KITA MILIKI

Sumber:google

Seorang wanita berumur 40 tahun..baru saja menjadi Pengarah disebuah syarikat membawa anaknya datang ke pejabat untuk makan.

Selesai makan anaknya membuang plastik bekas makanannya dilantai. Datanglah seorang nenek dengan penyapunya dan menyapu bersih sampah tadi. Wanita yang baru saja menjadi Pengarah ini hanya melihat nenek ini menyapu.

Wajahnya sudah berkerut bukan pencen, tetapi sebaliknya harus jadi tukang sapu. Kerana itu dengan senyum sinisnya, wanita itu berkata kepada anaknya "Nak sudah besar nanti, jangan jadi seperti dia. Tu sudah tua masih lagi pungut sampah".

 Sumber:google

Anaknya hanya mengangguk kepala kerana masih belum mengerti apa-apa. Nenek ini melihat kesombongan wanita itu lalu dia bertanya. "Mohon maaf, tumpang tanya.. Puan ini siapa?", katanya tenang. Dengan angkuhnya wanita itu menjawab "saya Pengarah baru disini, kenapa?!. "

Nenek ini hanya mengangguk, tidak menjawab. Dari jauh datang seorang lelaki dengan baju rapi menghampiri nenek tua itu. "Puan CEO, silakan masuk ke ruangan puan". Nenek tua ini membuka jaket lesunya, dan terlihat baju dan jas rapi dibalik jaket lesunya. (Ternyata dia adalah pengasas syarikat ini!)

Tanpa mengubah expresinya, dia berkata kepada lelaki itu. "Tolong tarik balik jawatan wanita sombong ini. Kita tidak perlu orang sombong seperti dia di syarikat ini". 

Lelaki itu pun mencatat nombor pekerja wanita itu dan dihari itu juga dia dipecat. Wanita itu tidak mampu menjawab apa -apa,dia hanya diam terpaku.

Sumber:google

Nenek CEO ini berkata ke anaknya,"aku memecat ibumu dan berharap kamu mengerti, MENJADI ORANG BESAR BUKAN DITENTUKAN DENGAN KEPINTARAN ORANG ITU, TETAPI BAGAIMANA KITA, ORANG BESAR MAMPU MENGHARGAI ORANG-0RANG YANG RENDAH DIBAWAH DAN MEMBANTU MEREKA. 

PENGAJARAN: 
Hidup ini seperti roda. Banyak liku-liku kehidupan orang lain yang tidak kita fahami. Jangan pandang seseorang hanya dari luaran serta fizikalnya semata mata.

Tuesday, April 04, 2017

10 JENIS SOLAT YANG TIDAK DITERIMA OLEH ALLAH

 Sumber:google

Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud: 

“Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan barang siapa yang tidak memelihara solat, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya.”(Tabyinul Mahaarim)

Rasulullah S.A.W telah bersabda bahawa: 

“10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah S.W.T, antaranya:

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.

2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.

3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.

4. Orang lelaki yang melarikan diri.

5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (Taubat).

 Sumber:google

6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.

7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.

8. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.

9. Orang-orang yang suka makan riba’.

10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.”

 Sumber:google


Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: 

“Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S.W.T dan jauh dari Allah.”

Hassan r.a berkata: 

“Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk.”

 Sumber:google

FADHILAT AMALAN MENGHADIAHKAN AL-FATIHAH

Sumber:google

Hari ini saya ingin kongsikan rahsia seorang bapa yang sangat saya hormati ilmu dan keperibadiannya. Oleh kerana saya sedang berusaha untuk 'tidak terlupa' mengamalkan nasihatnya, maka saya cuba kongsikan.

Kata orang, makin kita rajin menyampaikan, makin lekat sesuatu perkara itu di dalam ingatan. Jadi, seperti biasa, sama-samalah kita pesan memesan dan menyebar kebaikan.

Kata si bapa, ada satu amalan yang dilakukannya secara istiqamah. Setiap kali selepas solat, dia akan hadiahkan al-fatihah buat anak-anaknya.

Amalan tu bermula sejak Allah 'mengetuk hatinya' ketika mendengar satu kuliah di masjid. Kata penceramah, ramai yang malas hadiahkan Al-Fatihah kepada Baginda Rasulullah. Dia yang tak pernah melakukannya serta merta terasa sebak lalu menangis teresak-esak.

 Sumber:google

Sejak itu, amalan menghadiahkan bacaan Al-Fatihah mula menjadi tabiatnya. Selesai solat, itulah ikhtiarnya. Dihadiahkan Al-Fatihah untuk Rasulullah, kedua arwah ibu bapanya, isteri kesayangannya dan juga anak-anak permata hatinya juga.

Barangkali berkat amalan mudah itu, dia hidup tenang dan berjaya. Saya juga tumpang seronok melihat keluarga bahagianya.

Sahabat-sahabat ku yang ku sayangi.. Cuma hadiahkan Al-Fatihah! Mudah sahaja, kan? Berapa minit sangat masa yang diperlukan? Tapi perkara yang mudah, tidak akan mampu kita buat tanpa hidayah, perkara yang semudah ini pun kadang-kadang kita gagal buat dengan istiqamah.

Kita mungkin biasa membaca Al-Fatihah sebagai wirid selepas solat. Namun selepas ini, jangan lupa niatkannya sebagai hadiah. Sebut satu persatu nama penerimanya. Secara automatik, dengan hanya satu amalan, pahala kita akan jadi berganda-ganda. Sudah dapat pahala membacanya, dapat pula pahala bersedekah dan mendoakan kebaikan untuk mereka.

 Sumber:google

Mulai sekarang, ketika ini, mari kita cuba buat perkara-perkara mudah yang disukai Allah. Jgn lupa, setiap kebaikan yang kita kirimkan untuk orang lain, pasti akan kembali pula kepada kita. Subhanallah.

Jom sama-sama kita beramal secara istiqomah hadiahkan Al-fatihah untuk Rasulullah SAW, kedua ibu bapa kita, untuk suami/isteri kesayangan serta anak-anak permata hati kita. Usah lupa hadiahkan untuk diri sendiri juga.

Aamiin. InsyaAllah, moga mendapat baroqah yg berterusan hingga ke jannah. Kongsilah dengan rakan-rakan yang lain... mudah-mudahan penyebaran ini mendapat keberkatan dan pahala dari Allah s.w.t.

 Sumber:google

BERKASIH SAYANGLAH KERANA SETIAP MUSLIM DILARANG SALING MEMBENCI

Sumber:google

Dari Anas Bin Malik, Nabi SAW bersabda:

"Janganlah kalian saling membenci, saling mendengki, saling memusuhi dan jadilah hamba Allah yang bersaudara. Dan tidak halal seorang muslim mendiamkan saudaranya lebih dari tiga malam. Jika keduanya bertemu, masing-masing menghindar. Yang terbaik adalah yang memulai salam."

(HR Ahmad No: 12875) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:
1. Janganlah kita saling membenci antara satu sama lain. Allah jadikan kita sebagai makhluk yang sama taraf. Yang membezakan kita di sisi Allah ialah taqwa.

2. Janganlah kita saling mendengki antara satu sama lain.

3. Janganlah kita saling memusuhi antara satu sama lain dengan sebab kita berbeza dan tidak bersetuju.

4. Jadilah kita hidup saling mengasihi antara sesama Muslim kerana kita dijadikan oleh Allah bersaudara.

 Sumber:google

5. Janganlah kita tidak bertegur sapa sesama muslim melebihi tiga malam.

6. Janganlah apabila bertemu sesama Muslim kita saling menghindar atau menjauhi atau tidak mahu bertegur sapa.

7. Muslim yang terbaik adalah yang memulakan ucapan salam apabila bertemu tanpa mengira siapa mereka.

Allah menjadikan kita berbeza, dari pelbagai kaum dan bangsa untuk saling berkenal mesra bukan saling bermusuh dan berbeza.

 Sumber:google

Monday, March 27, 2017

BERKASIH SAYANGLAH DI DUNIA, NAUNGAN MENANTI MU DI HARI KIAMAT

sumber:google


Dari Abu Hurairah RA dia berkata; Rasulullah SAW bersabda:

 "Sesungguhnya Allah Ta'ala berfirman pada hari kiamat kelak: "Mana orang-orang yang saling mencintai kerana keagungan-Ku? Hari ini kunaungi mereka, di mana tidak ada naungan pada hari ini selain naungan-Ku." (HR Muslim No: 4655) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:
1. Setiap kita akan bertemu Allah pada hari akhirat untuk menerima balasan di atas segala amal yang dilakukan semasa di dunia.

2. Setiap manusia akan dibangkitkan dan melalui kesusahan dan kepayahan padang mahsyar kecuali orang yang mendapat perlindungan dari Allah.

3. Antara orang yang akan mendapat naungan dan perlindungan di padang mahsyar ialah mereka yang saling mencintai sesama mereka semasa di dunia kerana Allah.

Semoga kita menjadi salah seorang yang mendapat naungan di hari kiamat kerana saling cinta mencintai sesama Muslim semata-mata kerana Allah semasa kita hidup di dunia ini. 

 sumber:google

Thursday, March 23, 2017

BERAPAKAH NILAI RM 1 YANG ADA DALAM DIRI MEREKA?

sumber:google

" Mak Cik, 2 ikat 3 riyal sudoh la," kata Leman menawar harga 2 ikat kacang botol yang di jual seorang mak cik tua di kaki lima.

" Ambik lah awe 2 ikat 3 riyal pun," jawab mak cik tua itu perlahan walau hati kurang rela.
Dia risau kalau dia berkeras juga hendak jual RM4 untuk dua ikat kacang botol tu, nanti Leman tak jadi beli. Macam mana dia nak beli beras untuk dibawa balik. Beras kat rumah sudah kehabisan.

" Jap, saya cari duit 5 sen. Rasanya ada ni," kata Leman kepada cashier di butik Polo

Baju Polo yang dia beli berharga RM295.95. Beli kat butik boh. Baru original. Kat butik mana boleh tawar walau 5 sen.

Sedangkan pemilik jenama Polo dan pemilik butik itu dah kaya yang amat. 'Pitih dio liun-liun doh,' kata ore Kelate. 

 sumber:google

Tapi makcik penjual kacang botol itu, tinggalnya di atas tanah orang. Anaknya ramai, suami pula belum pulang dari laut. Bergadai nyawa di lautan luas untuk menyara keluarga.

Tetapi begitulah tabiat orang kita. Menawar pada yang kurang memberi pada yang lebih.
Sepatutnya, kalau seikat kacang botol itu harganya RM2, kita beli dua ikat, kita bayarlah RM5 dan cakap,

" Mok cik. Tok payoh bui nyucur lah. Seriyal lagi tu ambo sedekoh."

Takkan kaya kau simpan RM1 dalam poket. Dan takkan menjadikan kau lebih berharta kalau kau menawar pula harga kacang botol untuk dua ikat. 

 sumber:google

Namun, sedekah RM1 itu mampu memberi senyuman kepada orang tua itu. Mampu membahagiakan dia dan keluarga.

Dan dengan RM1 yang kau sedekah itu, pasti ada satu doa diutus untukmu dari penjual kacang botol di kaki lima.

Apakah mahal RM1 untuk satu senyuman dan satu doa ikhlas untuk kita? 

Fikirlah sendiri...


Fikir dalam-dalam...


"Ubahlah sikap suka menawar pada yang tiada. Sebaliknya, kita lebihkan untuk mereka.
Marilah kita membudayakan amalan sedekah. Marilah....."


 sumber:google

AYAT-AYAT CINTA DARIPADA SI PENCIPTA KEPADA SEORANG HAMBA



sumber:google

Hidup ini sebenarnya kita kuat kerana mengharapkan sesuatu yang lebih baik. Kalau kita tau semua yang nak datang ini tak baik. Kita akan jadi lemah.

Yakinlah Sahabat...Yakinlah...


1. Aku adalah seperti sangkaan hamba-Ku terhadap Aku. 


2. Aku bersamanya tatkala dia mengingati-Ku. 


3. Sekiranya dia mengingati-Ku dalam dirinya


4. Aku akan mengingatinya dalam diri-Ku.


5. Sekiranya dia mengingati-Ku di khalayak ramai


6. Aku akan mengingatinya di hadapan khalayak ramai yang lebih mulia, 


7. iaitu para malaikat dan para nabi. 


8. Sekiranya hamba-Ku mendekati-Ku sejengkal, 


9. Aku akan mendekatinya sehasta. 


10. Sekiranya hamba-Ku sehasta, 


11. Aku akan mendekatinya sedepa. 


12. Sekiranya hamba-Ku mendekati-Ku dalam keadaan berjalan, 


13. Aku akan mendekati-Nya keadaan berlari.”



(HR. Bukhari dan Muslim)


Cuba baca maksud hadis di atas dengan jiwa dan bukakan pintu hati kita untuk-Nya. Sungguh Menenangkan bukan?


sumber:google

Tuesday, March 21, 2017

9 PERBUATAN YANG MAKRUH DAN 11 PERBUATAN YANG MEMBATALKAN SOLAT

sumber:google

Bermula semasa kita mengambil wudhuk sehingga tamat solat sama ada solat fardhu atau pun sunat, hendaklah dilakukan dengan sempurna. Ini bagi memastikan solat kita diterima oleh Allah SWT.

Oleh itu, disenaraikan di sini 11 perkara yang boleh membatalkan solat kita iaitu:

1. Semua perkara yang membatalkan wuduk.

2. Berhadas besar atau kecil semasa dalam solat.

3. Terkena najis pada anggota badan, pakaian dan tempat solat.

4. Berkata-kata dengan sengaja walaupun sedikit. Ini juga termasuklah ketawa.

5. Sengaja mendedahkan aurat atau tidak sengaja segera menutupnya kembali apabila auratnya terbuka.

6. Makan dan minum.

7. Bergerak tiga kali berturut-turut seperti bergerak tiga langkah berturut-turut atau memukul tiga kali berturut-turut.

8. Dengan sengaja melebihkan rukun fi’li iaitu perbuatan di dalam solat. Contohnya, menambah rukuk dan sujud.

9. Mengubah niatnya iaitu seperti berniat memutuskan solat ataupun ragu-ragu sama ada hendak memutuskan solat atau tidak.

10. Berpaling daripada menghadap kiblat dengan memusingkan dadanya kekiri atau ke kanan.

11. Murtad iaitu keluar dari agama Islam.


Kita juga perlu berhati-hati dengan perkara-perkara yang makruh ketika solat. Seeloknya, elakkanlah daripada melakukan perkara-perkara makruh ini:

1. Bercekak pinggang.

2. Melihat ke kanan atau ke kiri, atau ke belakang.

3. Memberi isyarat dengan tangan, kecuali menunjuk ketika membaca tahiyyat.

4. Meludah.

5. Membiarkan rambut atau pakaian yang kusut dan tidak teratur.

6. Menyapu tempat sujud ketika sujud, kecuali jika terpaksa.

7. Membuka mulut lebar-lebar semasa menguap dalam solat.

8. Menahan lapar dan menahan daripada membuang air sedangkan ia amat mendesak.

9. Kalau bilal sudah iqamat untuk mengerjakan solat fardhu, maka makruh untuk mengerjakan solat yang lain lagi melainkan solat yang fardhu itu sahaja.

 sumber:google

MUSIBAH AKAN MENYERLAHKAN WARNA KITA YANG SEBENAR

sumber:google

Musibah akan menyerlahkan warna kita yang sebenar. Kesakitan, kegagalan, kemiskinan, kejian dan perpisahan akan mengeluarkan segala isi hati dan sikap yang selama ini kita sembunyikan. Musibah akan mengoyak topeng seluruh dan sepenuh sikap kepura-puraan dan lakonan kita.

Dan musibah paling getir ialah detik berdepan dengan Sakaratul Maut... pada ketika itulah hakikat diri akan tersingkap namun kita tidak punya kesempatan lagi untuk memperbaiki diri. Justeru wahai diri, berubahlah ketika musibah demi musibah datang dalam hidup mu...

Seriuslah dengan solat, Al Quran, zikir, selawat dan sedekah...sementara masa dan nyawa masih ada.
Sebelum datang Sakaratul Maut yang melenyapkan segala-galanya. Dan kau akan bertemu Tuhan dengan kesedaran bahawa hati dan diri mu masih kotor dan hina!

 sumber:google

Sunday, March 12, 2017

ISTERI YANG KERAP MEMARAHI SUAMI BOLEH MEMPERCEPATKAN PROSES PENUAAN SUAMI

Sumber:google

Al-kisah, Imam Asy-Syafi'i adalah generasi tabi'it tabi'in atau generasi kedua setelah generasi sahabat Rasulullah SAW.

Imam Asy-Syafi'i terkenal sebagai ulama' mujtahid fiqh. Suatu ketika beliau sedang berijtihad, beliau menghadapi masalah utk menentukan ukuran 1 sho' = 4 mud, kerana waktu itu ukuran 1 mud bersamaan dgn 1 cakupan kedua telapak tangan. Ini dirasakan tidak adil kerana cakupan tangan orang yg besar ukuran mud menjadi banyak, sedangkan orang yang cakupan tangannya kecil maka ukuran mud menjadi sedikit.

Kemudian Imam Asy-Syafi'i berinisiatif pergi ke kota Madinah untuk bertemu dgn orang yang paling tua, kerana mungkin orang yang paling tua di sana pernah bertemu (semasa hidupnya) dgn Rasulullah SAW.

Setelah menemui seorang tua, Imam Asy-Syafi'i bertanya, "Pak Cik berumur berapa tahun?
Pak Cik menjawab, "Umurku 75 tahun."

 Sumber:google

Imam Asy-Syafi'i bertanya lagi, "Adakah Pak Cik pernah bertemu dengan Rasulullah?"
Pak Cik menjawab, "Oh tidak, cuba kamu bertanya kepada bapaku."

Imam Asy-Syafi'i pun menemui bapanya kemudian bertanya, "Umur Pak Cik berapa tahun?"
Bapa Pak Cik itu menjawab, "Umurku 100 tahun."

Lalu Imam Asy-Syafi'i bertanya lagi, "Adakah Pak Cik pernah bertemu dgn Rasulullah?"
Bapa Pak Cik itu menjawab, "Oh tidak, cuba kamu bertanya kpd bapaku."

Lalu Imam Asy-Syafi'i menemui seorang tua dan beliau bertanya, "Umur datuk berapa tahun?"
Datuk itu menjawab, "Umurku 125 tahun." Imam Asy-Syafi'i terus bertanya, "Adakah datuk pernah bertemu dgn Rasulullah?"

 Sumber:google

Datuk itu menjawab, "Ya, aku pernah bertemu dgn Rasulullah SAW." Singkatan cerita, akhirnya Imam Asy-Syafi'i dapat menyelesaikan masalah ukuran 1 mud sesuai dengan ukuran Rasulullah selepas mendapatkan penjelasan orang tua itu sebagaimana yang kita fahami sekarang.

Daripadas pengembaraan menemui 3 orang tua itu (anak, bapa dan datuk) ada sesuatu yang mengagumkan. Akhirnya Imam Asy-Syafi'i memberanikan diri bertanya kepada orang tua yang pernah bertemu dengan Rasulullah SAW, "Maaf datuk, kenapa datuk nampak lebih muda dan cergas daripada anak datuk dan kenapa anak datuk nampak lebih muda dan cergas daripada cucu datuk?"

Orang tua itu dgn tersenyum menjawab, "Cucuku itu selalu dimarahi oleh isterinya, anakku terkadang dimarahi oleh isterinya, sedangkan aku tidak pernah dimarahi oleh isteriku."

Ternyata, isteri menjadi punca mempercepatkan penuaan suami, bahkan mempercepatkan kematian suaminya. Sebaliknya isteri yang bersifat lemah lembut membuatkan suami awet muda dan memanjangkan usia suami. Subhanallah..

اللَّهُمَّ إنِّي أّعُوذُ بِكَ من زَوْجٍ تُشَيِّبُنِي قَبْلَ المَشِيبِ
"Ya ALLAH, sesungguhnya aku berlindung drp-Mu drp pasangan yg menjadikanku tua (beruban) sebelum waktunya."

 Sumber:google




6 CARA MENJADI MUSLIM YANG SOLEH

Sumber:google


Kita mesti bersungguh-sungguh berusaha untuk menjadi hamba Allah yang soleh, jangan biarkan diri kita hanyut dibawa arus maksiat,carilah jalan menuju Allah,carilah istiqamah dan lihatlah kelemahan diri lalu perbaikilah.

1- Jagalah hubungan baik dengan ibubapa kita kerana disinilah menjadi asbab keredhaan Allah,orang yang derhaka kpd ibubapa amalnya ditolak doanya tidak makbul.

2- Jagalah anggota kita daripada maksiat,jika terjatuh pada maksiat kembalilah segera kpd Allah dan perbanyakkan istighfar agar dosa terampun.

3- Carilah amalan yang hebat di sisi Allah walaupun kecil kemudian lakukan degan istiqamah seperti kekalkan wudhuk setiap masa.

Sumber:google

 4- Luangkan sedikit masamu dengan Allah untuk bertafakur dan berzikir agar lahir dihatimu keinsafan.

5- Berdoalah kepadan Allah agar ditunjukkan jalan yang lurus untuk beramal soleh yang dengan amal-amal yang diredhai-Nya bukan yang ditolak.

6) Perbanyakkanlah membaca Al Quran kerana ia akan memberi syafaat kepada pembacanya, menjadi cahaya di dalam hati dan menjadi penawar di dalam dada,didampingi Malaikat dan dikasihi ALLAH SWT...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...