Friday, August 13, 2010

Amaran! Kisah Benar Jangan Membenci Kucing


Budin seorang yang amat benci pada kucing, entah apa silap yang telah dibuat oleh kucing padanya tiada siapa yang tahu. Walaupun begitu, jodoh pertemuan sememangnya ketentuan Ilahi, Budin bertemu jodoh dengan Gayah yang sememangnya amat suka dan cinta pada kucing. Bukan itu sahaja, sebelum berkahwin dengan Budin, Gayah sudah sedia ada membela seekor kucing siam.

Maka dari hari ke hari, bertambah benci dan meluatlah Budin pada kucing terutama si Tompok, kucing siam peliharaan isterinya. Apa tidaknya, Gayah lebih memberi tumpuan kepada si Tompok dalam kehidupan sehari-hariannya. Hal ini membuatkan Budin beranggapan, Gayah lebih sayang si Tompok berbanding dengan dirinya. Akibat tidak mahu terus tertekan dengan keadaan ini, Budin membuat rancangan yang boleh di katakan aagak bijak untuk mengusir si Tompok dari hidupnya dan hidup isterinya Gayah. Maka, bermulalah kisah ini dengan rancangan jahat Budin.

Pucuk dicita ulam yang mendatang, ketika isterinya sedang asyik mandi, Budin dengan tanpa segan silunya telah menangkap si Tompok, lalu disumbatnya ke dalam karung beras berjenama Mehsuri. Tanpa berlengah dia terus merempit motor kapcainya sehingga jauh dari rumahnya , lebih kurang 10 km lalu dihumbanlah si Tompok tadi tanpa ada perasaan belas kasihan. Dengan hati gembira, baliklah dia ke rumah dengan siulan mengikut rentak lagu Cindai nyanyian Siti Nurhaliza yang agak famous suatu masa dulu. Tetapi, kegembiraan itu hanyalah sementara sahaja. Apabila tiba di rumah si Tompok dengan sombong dan bongkaknya melanggok di depan pintu rumah Budi. Lagaknya yang kelihatan agak macho semasa ia menyambut kepulangan Budin. Betapa sakitnya hati Budin tak dapat digambarkan lagi.

Keesokkan harinya, Budin meneruskan lagi rancangan jahatnya itu. Kali ini lebih jauh dibawanya si Tompok, kira-kira 20 km dari rumahnya. Tetapi seperti semalam Tompok berjaya mendahuluinya pulang ke rumah. Budin tidak putus asa begitu sahaja, alang-alang Budin menyeluk pekasam, biar habis basah sampai ke pangkal lenggan Budin. Maka nekadlah Budin, kali ini dia bukan sahaja hendak buang si Tompok lagi jauh, tapi dibawanya Tompok pusing-pusing dahulu. Habis semual jalan ditempuhi, sekijap ke kiri, sikijap ke kanan, yang lurus, yang bengkok,segala kona-kona maut, segala selekoh habis dirempitnya dan akhirnya si Tompok dibuang begitu sahaja. Selang berapa minit kemudian, Budin menelefon Gayah.

Berikut adalah perbualan Budin dan Isterinya Gayah melalui telefon Blackberry mereka.

Budin: Ayang, Tompok ada kat dalam rumah tak, tanya Budin dengan penuh
suspen lagi berdebar-debar...

Gayah: Ada, ada dekat depan pintu tu ha, Kenapa? tanya Gayah keheranan.

Budin: Panggil dia! herdik Budin dengan nada yang tinggi...

Gayah: Kenapa? tanya Gayah lagi.

Budin. Aku nak tanya dia, bagaimana nak balik ke rumah. Aku sesat ni!

Moralnya ialah: Janganlah kita mempunyai sikap seperti Budin kerana ia bukan saja akan menyusahkan kita, bahkan ia menyebabkan minyak motor kapcai kita dibazirkan begitu saja. Minyak pun sekarangkan dah mahal, jadi pandai-pandailah berjimat. Sayangilah haiwan kesayangan Rasulullah ini.

Sekian.. Terima kasih...

13 comments:

  1. Salam.. thanks sbb sdi bce artikel ni cik ateyn.. santai2 pd hari sabtu ni.

    ReplyDelete
  2. haha..pandai ek wat lawak....

    best2

    ReplyDelete
  3. Salam cik jari.. hehehe.. tawe pun dia... thanks sbb sdi bce ye.. santai2 hari sabtu nih...

    ReplyDelete
  4. hahaha...kucing lagi bijak dari orang dalam bab nak igt jalan...

    ReplyDelete
  5. Salam.. ya.. binatang itu lbh bijak dr tuan punye bdn tau... mklumlah.. name pun dh Bbudin. huhuh..

    ReplyDelete
  6. salam Ramadhan..

    haha lawak2.. singgah baca artikel sebelum berbuka =)

    ReplyDelete
  7. Salam pd 'LOH' dan cik misya kerana sdi singgh ke sini dan mbca artikel di sini.. kdg2 kena postkn artikel yg "ringan" juga. nt pnat plak para pembaca sebab sgla artikel di dlm ini,blh thn beratnye.. thanks byk2.. jgn lupa kim slam kat budin nt klau ada sape2 yg jumpa dia ok? huhuhu..

    ReplyDelete
  8. padan muka ..
    tu la..
    kucing pun nak di buat
    musuh..

    ReplyDelete
  9. haha...apodaa..lawak betul..kucing pun amik port..

    ReplyDelete
  10. Salam ramadhan pd diana dan tomato gurl's sbb sdi bce n berikan komen disini.. nak bt cmne, nama pun dh budin.. mng kne buli dgn tompok jela jwbnye.. huhuhu..

    ReplyDelete
  11. klakar la best sngat cite ni...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...