Saturday, July 24, 2010

Rumah Misteri Diatas Pokok


Assalamualaikum kepada semua pembaca blog feedyoursoul84 yang dimuliakan Allah s.w.t. Hari ini ialah hari yang sedikit suram buat diri saya kerana saya terpaksa bekerja pada hari Ahad yang mulia ini (diwajibkan kerja! Aarrgghhh!) kerana kilang ditempat saya bekerja ini perlu terus beroperasi disebabkan cuti hari ahad ini dijadikan sebagai pengganti cuti Hari Raya nanti (apesal cepat sgt nak ganti??) terasa kusut juga sebab macam-maca masalah yang saya hadapi sekarang. Semalam Lappy saya rosak, hari ini pula saya kena bekerja seperti biasa. Tapi saya bersyukur kepada Allah kerana diberikan rezeki yang melimpah ruah sekarang. Semoga saya sentiasa berada dalam limpah rahmat dan kurnia-Nya setiap hari, begitu juga dengan anda-anda semua pembaca setia feedyoursoul84 ini.

Disebabkan tidak banyak kerja yang boleh saya lakukan pada hari ini, jadi tangan ini terasa gatal untuk surf internet. Tapi seronok juga sebab terjumpa dengan sebuah artikel yang saya rasa sesuai untuk saya kongsikan di sini. Ianya mengenai sebuah syarikat di Sweeden yang melakukan R&D (Research and Development) untuk mencipta sebuah tree house (rumah pokok a.k.a Ran kalau saya tak silap). Tapi ia bukan sekadar tree house yang biasa, ia terlalu eksklusif kerana ia dibina menggunakan teknologi yang amat maju. Tree house ini invisible! Ya.. Invisible! ia dibina dengan sebegitu canggih sekali dan mata manusia hampir pasti tidak mampu untuk melihatnya. Begitu juga dengan haiwan-haiwan lain kecuali burung.

Canggih bukan? Ia dilengkapi dengan pelbagai gadget seperti yang ada di rumah-rumah kita. Namun ia dikatakan lebih mesra alam. Tetapi tentang harga pula, ia langsung tidak disebutkan, anda bolehla bayangkan sendiri berapa harga yang perlu anda bayar untuk mendapatkan rumah yang futuristic dan complicated seperti ini. Ia juga baru siap dibina sebuah rumah sahaja dan yang lain dikatakan akan menyusul kemudian Di bawah ini saya sediakan sedikit gambar-gambar yang diambil untuk menunjukkan rupa sebenar the invisible tree house ini beserta sedikit review daripada pencipta rumah tersebut. Look and read carefully ya…


Hampir 80% Tidak Kelihatan


Nampak Jelas Dari Sudut Ini


Cermin Ini Diaorang Cakap Mahal Sangat

Ini Ruang Dalaman Dia


      They said it couldn't be done. When we first wrote about the almost invisible tree house to be built in Sweden by Tham & Videgard, 899 commenters thought it was computer-generated eye candy, impossible to build, and death for birds. But the architects built it, one of six units in a "Treehotel," which recently opened 40 miles south of the Arctic Circle in Sweden.
      The four-meter glass cube looks as spectacular in reality as it did in the rendering. Kent Lindvall, co-owner of the TreeHotel, has been quoted as saying:
Everything will reflect in this -- the trees, the birds, the clouds, the sun, everything. So it should be invisible nearly in the forest. And what about the birds? According to Designboom, Lindvall says that a special film that is visible to birds will be applied to the glass.
      The units are constructed from sustainably harvested wood and have electric radiant floor heating and "a state-of-the-art, eco-friendly, incineration toilet" (Although I've owned an incinerating toilet, and it wasn't that eco-friendly. It used a lot of electricity and created noise and some smells. But perhaps they've improved.)
      But other than that minor quibble, this appears to be a truly "eco" resort. The owners say in Designboom:
"This is untouched forest, and we want to maintain it the same way. We decided, for example, to not offer snowmobile safari which is very common up here," says Selberg. Instead, wilderness walks will be offered.

Adakah anda semua berminat untuk menjadi pemiliknya????

6 comments:

  1. salam.. canggih, lawa plak tu scenery
    thanks sharing :)

    ReplyDelete
  2. salam... yup! klau dpt bli 1 msti best.. blh men nyorok2 dlm htn nt btl x? huhuhu... thanks sbb sdi bg comment.

    ReplyDelete
  3. kalau pokok tu kena petir dengan aku2 sekali tumbang..
    hehe..

    ReplyDelete
  4. ada rumah invisible?..macam2..pelik2..

    ReplyDelete
  5. Thanks semua sbb sudi singgah ke sini dan mberikan komen hehehe...

    TO DIANA: itulah.. klau kne pnah ptir, dgn kite2 skali hngus... huhuhu.. tpi cntk n stylo tau...

    TO ATEYN: Yup!! stju dgn atyen, mng cntek n smart sgt binaan umah ni.. cm nk bli 1 je (knon2 byk duit mamat nih...)

    TO SWEETSAL: memang pelik pun, nila org2 ngare barat, dh xtau nk bt keje ape agknya.. bt jela yg plik2. huhuhu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...